2011/09/13

Som vanligt....!!

Ja med att uppdatera här... =)

Utanför fönstret är det riktig höststorm.. Lite mysigt!! =) Bara eld i kakelugnen och te i koppen som saknas! Vi premiäreldade häromdagen.. mysfaktor!!

Det har varit en händelserik sommar!!
Den började med att jag höll på att förlora min häst!! Usch jag blir tårögd bara jag tänker på det!!
Meningen var att hon skulle föla runt 8 juni men den 6 juni blev inte riktigt som det var tänkt!
Jag jobbade helg så Mimmi sov hos oss.
07.00 Ringer Andreas och säger att Eroica ligger i boxen och kommer inte upp låter konstigt oxå! Jaha, som tur va så var ju mor & far hemma så hem med Mimmi. Och raka vägen till stallet... hade en känsla att det inte va bra, men ändå hoppades jag ju att det va föl på G!!!
När jag kom upp var redan Jenny där. (Jenny skulle ha det lilla fölet)
Lisa ringer vetrinär för vi kommer ganska snabbt fram till att det INTE stod rätt till! Tarmarna vrängde ut genom "fel hål" så att säga.. och vi kände efter hur fölet låg om vi kunde hjälpt Eroica genom att dra i benen på fölet! Men det fanns inga ben... det enda vi kände va ett öra på fölet... då fattade vi att det verkligen inte va bra!
Runt 8.15 kommer, enligt mej, Sveriges bästa veterinär. Då har vi fått upp Eroica så hon står upp. Vet1. undersöker, försöker vända fölet rätt så att hon kan dra ut det!! Men det går inte... Vet1. är så kort oxå så hon blir fort trött i armen.
Hon talar om att så här är det: "Ni får vänja er vid tanken, men jag måste såga av fölets huvud!" Detta alltså INNE i livmodern på Eroica. Och det hade jag hört talas om att det kan hända i extremfall!
Men min häst skulle ju inte bli något extremfall, hon skulle ju bara få ett gulligt litet föl...
Hon försäkrade oss om att fölet till 99% redan var dött..
Det är tungt att såga så hon undrade om Andreas va kvar hemma och kunde hjälpa henne. Till saken hör oxå att Andreas INTE gillar blod.. Men han gjorde det!
Ett svart huvud med vitt stjärn... <3
Sen skulle hon bara få tag i benen och kunna dra ut resten av kroppen... men båda benen var slagna bakåt. Hon får tillslut ringa efter en kollega för Vet1. orkar verkligen inte mer.. Och hon talar om att, "får vi inte ut fölet måste vi ta bort ditt sto oxå!" DET slet i hjärtat kan jag säga. Fy fan...
Runt 10.45 - 11.00 kommer Vet2. med 1 dm längre armar och helt nya starka krafter!! Men inte heller hon kan få fram benen mer. Så det slutar med att tillslut har Andreas sågat 3 ggr inuti Eroica och fölet har kommit ut i 5 delar!!!
Och den sista delen av fölet, höfterna på fölet, va så stora så Eroica hade förmodligen inte fått ut det själv om hon börjat föla normalt.. när denna sisa del skulle ut hade vi varit tvungna att ringa efter mer hjälp.. så grannen som har hästgården innan vår kom och hade med sej 2 till.. så Andreas, grannen och Vet2. slet så mkt dom orkade för att få ut det!! Vet1 och alla andra som anslutit undr dagen hjälpte givetvis oxå till...
Jag stod framför Eroica, höll hennes huvud iprincip alla de timmar som veterinärerna jobbade!!
Och massor med fler händelser och intryck hann hända under denna hemska förmiddag...
För att inte tala om det 14 följande dagarna då det va Vet1. besök varje dag för att spola ur livmodern på SKIT... det kom ut både päls, benbitar och var, tjock äckligt var. Vet1. jämförde det med vaniljås i konsistens.. mmm vad gott med det till höstens äppelkakor nu!
Det ska alltså komma ut lika klart och rent vatten som man spolar in.. men det tog många dagar.. Så hennes liv var ändå i fara då hon kunde få infektioner. Och de gick ju inte att behandla för hon stod ju på så mkt mediciner som en häst kan och lite till! Hon fick nära 40 graders feber någon dag, förstoppning..
Att Min underbara Eroica står på benen idag och är piggare än någonsin är tack vare Vet1. & Vet2. som inte gav upp.. det skulle ut om det så skulle få ta ut det i smulor... Så sa dom när dom verkligen hade bestämt sej för att ha ut hela fölet och därmed rädda livet på Eroica!
Jag är dom evigt tacksam och Andreas och alla andra med!! <3





Min Fina fina 4 veckor efter!!

2 kommentarer:

  1. Härrejesus vilken historia!!!!! :/

    SvaraRadera
  2. Men Herregud , var det så tokigt !!!!! men så fin bild nu när allt (kankse lagt sig)

    //kram

    SvaraRadera